در یک روز آفتابی و بارانی در روزهای پایانی سال 1400، سرانجام موفق شدیم لاماری ایما Eama آرین پارس موتور را در پیست آزادی به چالش بکشیم. باید اعتراف کنیم که از قبل خیلی نقشه ها برای به چالش کشیدن این کراس اوور 1550 کیلوگرمی با پیشرانه 1.5 لیتری پرقدرتش در ذهن پرورانده بودیم و سعی کردیم هرطور که ممکن است این خودرو را به چالش بکشیم. به محض ورود به کابین سیستم کنترل پایداری لاماری ایما Eama را خاموش کردم. اما در پیچ با وجود اینکه با سرعت بالایی وارد شدم قسمت انتهایی خودرو در نرفت! متعجب شدم و دیدم چراغ ESP در پشت فرمان خاموش است. همان لحظه بود که متوجه شدم امکان خاموش کردن سیستم کنترل پایداری لاماری ایما وجود ندارد و در صورت عبور سرعت از 40 کیلومتر بر ساعت سیستم کنترل پایداری به صورت اتوماتیک وارد مدار می شود. این موضوع نکته مثبتی بوده، چراکه اگر اشتباها دست کسی به این کلید برخورد کرد و سیستم کنترل پایداری خاموش شد، به صورت اتوماتیک با افزایش سرعت دوباره وارد مدار می شود. لاماری ایما مورد بررسی به تایرهای نکسن مجهز بود که همین موضوع خیالمان را بابت چسبندگی خوب به سطح پیست راحت کرده بود. البته در نسخه های آتی به دلیل قوانین مربوط به داخلی سازی خبری از تایرهای خارجی نیست و تایرهای ساخت داخل روی لاماری ایما نصب خواهد شد. این موضوع برای تمام رقبای این خودرو نیز اجرا شده و حداقل الزامات مربوط به داخلی سازی خودرو اجرا شود. در قسمتی از پیست آزادی با موانعی حالت تست گوزن را شبیه سازی کرده بودیم تا مشخص شود عملکرد لاماری در تغییر مسیر ناگهانی و بازگشت دوباره به مسیر اصلی چگونه است. هرچند چیدمان این موانع کله قندی چندان استاندارد نبود ولی عملکرد لاماری ایما Eama رضایتبخش بود و تقریبا با سرعت 90 کیلومتر که تغییر جهت می دادیم، پایداری و تعادل خودرو دچار مشکل نمی شد. در پیچ ها رولینگ بدنه بسیار کنترل شده بود و حس واژگونی به سرنشین و راننده منتقل نمی شد. در عین حال نرمی سواری نیز کاملا مطلوب بود. سه مد رانندگی نرمال، اکو و اسپرت برای لاماری ایما در نظر گرفته شده بود که به دلیل نداشتن امکان تعویض دنده به صورت دستی موفق به بررسی تفاوت های این سه مد رانندگی نشدیم.